Bron: Foto John Liebrand
De geschiedenis van de stoomwals Ruthemeier fabrieksnummer: 321
Machinenummer van de firma Jaartsveld: 2
De wals werd in 1921 nieuw gekocht bij de firma Ruthemeier in Soest (Duitsland) door Hub Jaartsveld en bleef tot 1968 actief in gebruik. Daarna werd de wals voor het hoofdkantoor aan de Laan van Schuylenburg in Silvolde geplaatst, daar bleef deze staan tot in 2007.
In dat jaar werd het bedrijf aan Van den Herik in Sliedrecht verkocht, de wals, het kantoor en de werkplaats werden verhuisd naar Varsseveld.
Bij het faillissement van de Jaartsveld groep in 2013 werd de wals in de daaropvolgende veiling verkocht aan de firma Heesakkers in Mariahout.
Deze verplaatste de wals in 2018 naar het veiling bedrijf Berrybrook Motors Ltd in Engeland. Richard uit Aberdeenshire werd de koper en ontmantelde de wals, hij begon met de restauratie maar in 2020 hield hij het voor gezien. De wals werd in gedemonteerde staat wederom te koop gezet bij Berrybrook Motors Ltd.
Nu werd de firma John Rex uit Pontefract in West Yorkshire dicht bij Leeds in het noorden van Engeland de nieuwe eigenaar. Daar kwam de wals op 20 januari 2021 aan en begint de restauratie. We hopen de wals na een restauratie van enkele jaren in volle glorie weer te zien op de Hollandse wegen bij een treffen van stoomvoertuigen.
Jaartsveld 1921 - 2013
Jaarlijks werd de stoomketel gecontroleerd door de dienst voor het stoomwezen,
De jaarlijkse keuringen werden op de locatie verricht waar de wals op dat moment actief was. Op die manier krijgen we nu een mooi overzicht van een deel van de plaatsen waar Jaartsveld gewerkt heeft tussen 1922 en 1968. Het boek bevindt zich in het archief van de heemkundige vereniging Old Sillevold in Silvolde.
Heesakkers De smalspoorman Mariahout 2013 - 2018
Zie onder de rubiek oldtimers.
Heesakkers heeft de wals uit elkaar gehaald voor restauratie, daar zijn veel foto's van. Helaas is dit uit elkaar halen wat ruw gebeurd en wat onderdelen zijn vernield.
"he has cut the tender and scarifier off! ". Bij Heesakkers zijn ook de bronzen plaquettes met het opschrift NO2 Hub Jaartsveld wegenbouwbedrijfverdwenen.
Graag horen wij of deze ergens te koop zijn, op die manier kunnen deze weer op de wals gemonteerd worden waar ze thuishoren.
Daarna wisten we de verblijfplaats van de wals niet meer, vragen bij Heesakkers bracht ons niet verder.
Hein Bisterbosch en Robbie Wolters stelden in 2020 het boek 5 generaties Jaartsveld samen www.silvoldepedia.nl/index.php?het-boek en gaven het in een beperkte oplage uit. Tevens werd het boek op de website Silvoldepedia gezet. Dit was de aanleiding voor het volgende mailtje op 5 januari 2021 vanuit Engeland:
"Good Morning,
I apologise for messaging you in English, but I hope that is okay.
Me and my friend have just purchased (over here in England) the former Ruthemeyer number 321 of Jaartsveld as pictured in your 5 generations of Jaartsveld book on your website. It is amazing to find this amount of history with the engine. But would you/or would you know of anyone who has more pictures or information on the roller? I'm sure if it was outside the offices for a long time it will have been photographed a lot? We would like as much history as possible with the engine to go with the story of it.
Also do you have a paper copy of the 5 generations of Jaartsveld book? We don't mind paying postage etc?
We plan on completely restoring the engine to it's former glory.
The major work being it requiring a new firebox.
Many thanks for your help in advance,
Sam Booth.
http://www.miniaturesteam.com/
We are in a town called Pontefract in West Yorkshire (very close to Leeds in the north of England) me and my friend have bought the engine together. But for our day job we manufacture steel boilers for miniature steam engines and also build them from scratch, the company is John Rex Model Engineers."
Met daarbij de link naar de volgende advertentie
Met dit bericht kwam er een einde aan de ruim twee jaar durende zoektocht waar de wals gebleven was.
Heesakkers zette de wals in 2018 in Engeland in de veiling bij:
Berrybrook Motors Ltd
Dawlish Road
Exminster
Exeter EX6 8DN
Call us on +44 (0)1392 833301
For Steam enquiries: steam@berrybrook.co.uk
For Classic Car & Motorcycle enquiries: classics@berrybrook.co.uk
Then Richard Gilkes is his name in Aberdeenshire, He has always been interested in Ruthemeyers and was very intrigued by this one so he bought the engine with the view of restoring it, did a little bit of work but then decided the project was too much and he wanted a running traction engine straight away so he purchased an Aveling Barford 10 ton steam roller. Then did not need the Ruthemeyer so this then ended up being sold to us, again through berrybrooks.
Richard Gilkes Aberdeenshire 2018 - 2020
De wals werd gekocht door Richard Gilkes, een Engelsman die zijn hele leven al belangstelling had voor walsen Van Ruthemeyer en gefascineerd was door dit exemplaar. Hij wilde de wals restaureren en begon eraan, het werk was te omvangrijk voor hem en hij besloot een rijdend exemplaar te kopen, een Aveling Barford 10 tons stoomwals. De Ruthemeyer werd daardoor overbodig en hij zette de wals weer via Berrybrooks te koop.
De volgende advertentie verscheen in 2020 op de site van Berrybrooks met foto's van het restauratieproject.
Model Type Single Crank Compound Roller
Manufacturer Ruthemeyer
Works No.321
Year Built 1921
Country of Origin Germany
Condition Needs complete rebuild but thought to be complete.
Boiler condition
Barrel looks acceptable. It will need firebox and tubes as a minimum.
Price SOLD
You might recognise this project roller as being one of a pair brought into the UK by ourselves at Berrybrook Steam & Classics earlier this year. It proved popular last time we listed it for sale and sold very quickly.
A change in personal circumstance means the owner is now looking to sell it on. The photos are the ones taken earlier this year when it was with us. Aside from being delivered and having only light work carried out, it has not changed much at all.
It is known to be one of only a handful in the country and will make for a unique project which will result an unusual roller using a Single Crank Compound cylinder block. In their early years of steam engine production, Ruthemeyer imported Burrell cylinder blocks to Germany for use on their engines. By the time this engine was produced, Ruthemeyer had developed the skills and technology to manufacture their own cylinder blocks which featured their very distinctive looking trunk guide (as pictured).
As far as we know, the engine is virtually complete and includes the scarifier pictured (which will unfortunately need repair but is also complete). At some point in preservation, it looks as if the tender and scarifier were cut off complete, but they are present and will provide a good basis for fabricating the correct parts as needed. The headstock has taken some damage and it looks as if it has been crudely repaired either in preservation or later in its working life. The repair has now been removed for the restoration, but the parts of the broken casting are present.
In terms of the boiler condition, it is being sold assuming it needs extensive boiler repair work. We always encourage prospective buyers to employ the services of an independent inspector when viewing this sort of project vehicle, especially if they are uncertain about what they are buying.
It is a worthwhile project which will see the new owner on the ladder of full-size steam engine ownership whilst giving them the chance to take on a very unusual restoration. There are surviving, complete examples of Ruthemeyer rollers in preservation which would provide an invaluable resource to someone taking this project on.
Asking Price - SOLD
This unique project is based near Aberdeen in Scotland. As with all of vehicles, we always recommend viewing in person where possible. We ask that all enquiries are made to us at Berrybrook Steam & Classics. International enquiries are more than welcome on all our vehicles listed for sale.
Please ask about our flexible part-exchange options. Delivery can be arranged to anywhere in the UK, and beyond, at buyer's expense.
Sam Booth met zijn compagnon waren de kopers, ze hadden ervaring op stoomgebied door het bouwen van schaalmodellen van stoommachines bij de firma John Rex Model Engineers.
John Rex Model Engineers 2021 -
20 januari 2021 kwam bij John Rex Model Engineers de uit 1921 stammende Ruthemeyer Single Crank Compound stoom wals. binnen.
Niet echt ′′ Model ′′ engineering!
Op hun facebook pagina: www.facebook.com/John-Rex-Model-Engineers-361916634380436/photos/?ref=page_internal
schrijven ze het volgende bericht:
"De wals wordt de komende jaren, in de vrije tijd van de eigenaren, van John Rex Model Engineers terug naar zijn voormalige glorie gebracht.
De stoomwals werd in onderdelen in Aberdeenshire opgehaald. Veel dank aan veilingbedrijf Berrybrook Steam & Classics voor een gemakkelijke transactie en de hulp gedurende de hele tijd.
En ten slotte dank aan Richard voor de verkoop van de wals aan ons! Veel succes met je nieuwe motor."
Onderstaand enkele foto's van de wals van de toestand op 20 januari 2021: