Stoomwals Ruthemeyer 321

Bron: Foto John Liebrand

De geschiedenis van de stoomwals Ruthemeier fabrieksnummer: 321

Machinenummer van de firma Jaartsveld: 2

Foto: John Rex Model Engineers

 

De wals werd in 1921 nieuw gekocht bij de firma Ruthemeier in Soest (Duitsland) door Hub Jaartsveld en bleef tot 1968 actief in gebruik. Daarna werd de wals voor het hoofdkantoor aan de Laan van Schuylenburg in Silvolde geplaatst, daar bleef deze staan tot in 2007.
In dat jaar werd het bedrijf aan Van den Herik in Sliedrecht verkocht, de wals, het kantoor en de werkplaats werden verhuisd naar Varsseveld.
Bij het faillissement van de Jaartsveld groep in 2013 werd de wals in de daaropvolgende veiling verkocht aan de firma Heesakkers in Mariahout.
Deze verplaatste de wals in 2018 naar het veiling bedrijf Berrybrook Motors Ltd in Engeland. Richard uit Aberdeenshire werd de koper en ontmantelde de wals, hij begon met de restauratie maar in 2020 hield hij het voor gezien. De wals werd in gedemonteerde staat wederom te koop gezet bij Berrybrook Motors Ltd.
Nu werd de firma John Rex uit Pontefract in West Yorkshire dicht bij Leeds in het noorden van Engeland de nieuwe eigenaar. Daar kwam de wals op 20 januari 2021 aan en begint de restauratie. We hopen de wals na een restauratie van enkele jaren in volle glorie weer te zien op de Hollandse wegen bij een treffen van stoomvoertuigen.

Jaartsveld 1921 - 2013

Op deze staat van wegwalsen uit 1937 zien we dat de
stoomwals in 1921 nieuw is gekocht door Hub Jaartsveld.
Het gewicht was 14.000 kg en de geschatte waarde in guldens
was destijds 5.600 gulden inclusief 2 waterwagens.  
Bron: Archief Old Sillevold Silvolde

 

Blad 1  28 juli 1921
Helaas was het aankoopbewijs van de Jaartsveld wals
nummer 2 niet meer te vinden.
Dit document heeft betrekking op Wals nummer 1 die door
Jos, de broer van Hub, gekocht werd.
Archiefstuk: Old Sillevold

 

Blad 2 van bovenstaand document

 

Blad 1  4 oktober 1921
Dit document heeft betrekking op Wals nummer 1 die door
Jos, de broer van Hub, gekocht werd.
Archiefstuk: Old Sillevold

 

Blad 2 
​​​​van bovenstaand document
De prijs in Reichsmark

 

1921 30 december
Aankoop van de woonwagen voor de Maschinist in Reichsmark
Zie ook de foto van de machinist met zijn familie voor de woonwagen
Archief: Old Sillevold

 

Archief: Old Sillevold

 

1921 Aankoop onderdelen.
Archief: Old Sillevold

 

1928 onderdelen
Archief: Old Sillevold

 

De machinist was J. Nies en op de lijst staan de toebehoren
van de wals.
Bron: Archief Old Sillevold Silvolde

 

Blad 2 Toebehoren lijst. Hier wordt melding gemaakt
van een woonwagen met 2 lantaarns en een fornuis.
Bron: Archief Old Sillevold Silvolde

 

De machinisten verbleven met het gezin
op het werk in een woonwagen.
Bron: Archief familie Jaartsveld 

 

Vergunning om de wals in gebruik te nemen.
Bron: Archief Old Sillevold Silvolde

 

Jaarlijks werd de stoomketel gecontroleerd door de dienst voor het stoomwezen, 
De jaarlijkse keuringen werden op de locatie verricht waar de wals op dat moment actief was. Op die manier krijgen we nu een mooi overzicht van een deel van de plaatsen waar Jaartsveld gewerkt heeft tussen 1922 en 1968. Het boek bevindt zich in het archief van de heemkundige vereniging Old Sillevold in Silvolde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968 werd de vergunning om de wals te gebruiken ingetrokken.
Bron: Archief Old Sillevold Silvolde

 

Bron: Jaartsveld Wegenbouw 5 generaties 1848 2013

 

1933 - 1934 
Op de foto staan de heer Wesselink en Bernd Striekwold
De machinist is Heinz Nies
Foto: Lidie Wesselink-Keunen

 

Bron: Archief familie Jaartsveld 

 

Bron: Archief familie Jaartsveld 

 

Bron: Archief familie Jaartsveld 

 

Bron: Archief Hidde Fischer

 

Heesakkers De smalspoorman Mariahout  2013 - 2018

De Smalspoorman : Smalspoortrekkers - Landbouwtractoren - Heftrucks - Werktuigen - Grondverzet - Wielen - Maaiers

Zie onder de rubiek oldtimers.

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

 

Bron: Advertentie op de site van Heesakkers

Heesakkers heeft de wals uit elkaar gehaald voor restauratie, daar zijn veel foto's van. Helaas is dit uit elkaar halen wat ruw gebeurd en wat onderdelen zijn vernield. 
"he has cut the tender and scarifier off! ". Bij Heesakkers zijn ook de bronzen plaquettes met het opschrift NO2 Hub Jaartsveld wegenbouwbedrijfverdwenen.
Graag horen wij of deze ergens te koop zijn, op die manier kunnen deze weer op de wals gemonteerd worden waar ze thuishoren.

Daarna wisten we de verblijfplaats van de wals niet meer, vragen bij Heesakkers bracht ons niet verder.

Hein Bisterbosch en Robbie Wolters stelden in 2020  het boek 5 generaties Jaartsveld samen   www.silvoldepedia.nl/index.php?het-boek   en gaven het in een beperkte oplage uit. Tevens werd het boek op de website Silvoldepedia gezet. Dit was de aanleiding voor het volgende mailtje op 5 januari 2021 vanuit Engeland:

"Good Morning,

I apologise for messaging you in English, but I hope that is okay. 

Me and my friend have just purchased (over here in England) the former Ruthemeyer number 321 of Jaartsveld as pictured in your 5 generations of Jaartsveld book on your website. It is amazing to find this amount of history with the engine. But would you/or would you know of anyone who has more pictures or information on the roller? I'm sure if it was outside the offices for a long time it will have been photographed a lot? We would like as much history as possible with the engine to go with the story of it. 
Also do you have a paper copy of the 5 generations of Jaartsveld book? We don't mind paying postage etc? 
We plan on completely restoring the engine to it's former glory. 
The major work being it requiring a new firebox.
Many thanks for your help in advance,

Sam Booth.

Foto: John Rex Model Engineers

http://www.miniaturesteam.com/


We are in a town called Pontefract in West Yorkshire (very close to Leeds in the north of England) me and my friend have bought the engine together. But for our day job we manufacture steel boilers for miniature steam engines and also build them from scratch, the company is John Rex Model Engineers."

Met daarbij de link naar de volgende advertentie

https://www.berrybrooksteam.co.uk/for-sale/full-size/355-ruthemeyer-scc-roller-321-of-1921-in-dismantled-condition
 

Met dit bericht kwam er een einde aan de ruim twee jaar durende zoektocht waar de wals gebleven was.

Heesakkers zette de wals in 2018 in Engeland in de veiling bij:

Berrybrook Motors Ltd
Dawlish Road
Exminster
Exeter EX6 8DN

Call us on +44 (0)1392 833301

For Steam enquiries: steam@berrybrook.co.uk 

For Classic Car & Motorcycle enquiries: classics@berrybrook.co.uk

 

Then Richard Gilkes is his name in Aberdeenshire, He has always been interested in Ruthemeyers and was very intrigued by this one so he bought the engine with the view of restoring it, did a little bit of work but then decided the project was too much and he wanted a running traction engine straight away so he purchased an Aveling Barford 10 ton steam roller. Then did not need the Ruthemeyer so this then ended up being sold to us, again through berrybrooks.
 

Richard Gilkes Aberdeenshire 2018 - 2020

De wals werd gekocht door Richard Gilkes, een Engelsman die zijn hele leven al belangstelling had voor walsen Van Ruthemeyer en gefascineerd was door dit exemplaar. Hij wilde de wals restaureren en begon eraan, het werk was te omvangrijk voor hem en hij besloot een rijdend exemplaar te kopen, een Aveling Barford 10 tons stoomwals. De Ruthemeyer werd daardoor overbodig en hij zette de wals weer via Berrybrooks te koop. 

De volgende advertentie verscheen in 2020 op de site van Berrybrooks met foto's van het restauratieproject.

    

   

   

   

   

   

   

   

   

   

 

Model Type Single Crank Compound Roller

Manufacturer Ruthemeyer

Works No.321

Year Built 1921

Country of Origin Germany

Condition Needs complete rebuild but thought to be complete.

Boiler condition

Barrel looks acceptable. It will need firebox and tubes as a minimum.

Price SOLD

You might recognise this project roller as being one of a pair brought into the UK by ourselves at Berrybrook Steam & Classics earlier this year. It proved popular last time we listed it for sale and sold very quickly.

A change in personal circumstance means the owner is now looking to sell it on. The photos are the ones taken earlier this year when it was with us. Aside from being delivered and having only light work carried out, it has not changed much at all. 

It is known to be one of only a handful in the country and will make for a unique project which will result an unusual roller using a Single Crank Compound cylinder block. In their early years of steam engine production, Ruthemeyer imported Burrell cylinder blocks to Germany for use on their engines. By the time this engine was produced, Ruthemeyer had developed the skills and technology to manufacture their own cylinder blocks which featured their very distinctive looking trunk guide (as pictured).

As far as we know, the engine is virtually complete and includes the scarifier pictured (which will unfortunately need repair but is also complete). At some point in preservation, it looks as if the tender and scarifier were cut off complete, but they are present and will provide a good basis for fabricating the correct parts as needed. The headstock has taken some damage and it looks as if it has been crudely repaired either in preservation or later in its working life. The repair has now been removed for the restoration, but the parts of the broken casting are present.

In terms of the boiler condition, it is being sold assuming it needs extensive boiler repair work. We always encourage prospective buyers to employ the services of an independent inspector when viewing this sort of project vehicle, especially if they are uncertain about what they are buying.

It is a worthwhile project which will see the new owner on the ladder of full-size steam engine ownership whilst giving them the chance to take on a very unusual restoration. There are surviving, complete examples of Ruthemeyer rollers in preservation which would provide an invaluable resource to someone taking this project on.  

Asking Price - SOLD

This unique project is based near Aberdeen in Scotland. As with all of vehicles, we always recommend viewing in person where possible. We ask that all enquiries are made to us at Berrybrook Steam & Classics. International enquiries are more than welcome on all our vehicles listed for sale. 

Please ask about our flexible part-exchange options. Delivery can be arranged to anywhere in the UK, and beyond, at buyer's expense.

Sam Booth met zijn compagnon waren de kopers, ze hadden ervaring op stoomgebied door het bouwen van schaalmodellen van stoommachines bij de firma John Rex Model Engineers.

John Rex Model Engineers 2021 - 

20 januari 2021 kwam bij John Rex Model Engineers de uit 1921 stammende Ruthemeyer Single Crank Compound stoom wals. binnen.
Niet echt ′′ Model ′′ engineering!  
Op hun facebook pagina: www.facebook.com/John-Rex-Model-Engineers-361916634380436/photos/?ref=page_internal

schrijven ze het volgende bericht:
"De wals wordt de komende jaren, in de vrije tijd van de eigenaren, van John Rex  Model Engineers terug naar zijn voormalige glorie gebracht.
De stoomwals werd in onderdelen in Aberdeenshire opgehaald. Veel dank aan veilingbedrijf Berrybrook Steam & Classics voor een gemakkelijke transactie en de hulp gedurende de hele tijd.

Dank aan de transporteur voor het vakkundige transport Metcalfe Farms-Haulage Ltd . 
Bron: John Rex Model Engineers


En ten slotte dank aan Richard voor de verkoop van de wals aan ons! Veel succes met je nieuwe motor."

Onderstaand enkele foto's van de wals van de toestand op 20 januari 2021:

   

   

  

 

SilvoldePediA
Hoofdstraat 85
7061 CH Terborg
E-mail: robbiew52@gmail.com