Tram Silvolde nummer 13

De locomotief Silvolde 13, deze werd "t Striekiezer genoemd.
 

De Silvolde 13 is één van de twee overgebleven Nederlandse Backer & Rueb kastvormige stoomtramlocomotieven. Met een spoorbreedte van 750 mm, werd het gebouwd in 1900 voor de Gelderse Tramwegmaatschappij en na haar laatste rit in 1957 opgeslagen. Tussen 1975 en 1996 was het te zien in het Spoorwegmuseum te Utrecht, in 1996 kwam het terecht in het Openluchtmuseum in Arnhem. Wegens plaatsgebrek kwam het in het jaar 2000 naar haar passende plek, het Smalspoormuseum in Valkenburg.  Hier staat het stationair en is één van de belangrijkste overblijfselen van de beroemde Machinefabriek ‘Breda’, beter bekend als Backer & Rueb.

===

Bijnaam 't Striekiezer.

De herkomst van de naam "t Striekiezer komt uit een film waarin een stukje over de tram te zien is. William Arendsen vond de film op Youtube en deze is te zien via deze link:

www.youtube.com/watch?v=JaAm-IbgC_g&feature=emb_logo

===

Een dagje met Backer & Rueb stoomtram nummer 13 de Silvolde 1956

Beelden van een stoomtram van de Geldersche Tramwegmaatschappij (GTM) op het traject Doetinchem - Doesburg. Kolentransport met twee wagens op de Keppelseweg in Doetinchem. Rangeren met locomotief 13 - 'Silvolde' bij de remise. Een toeristische rit met passagiers in 1956. Aankomst in Doesburg. Een stoomtram met goederenwagens verlaat Doesburg, rijdt langs een akker met korenschoven. Rijopname van de 'museumstoomtram', locomotief met rijtuig. Aankomst in Doetinchem. Video is zonder geluid. Video integraal van geldersarchief.nl

www.youtube.com/watch?v=52y03bHJWss&feature=emb_title

===

Bron onderstaand artikel en foto: Regiobode 23 februari 2012.

“De machinist hangt rechts uit de locomotief, maar deze werd links bediend”, 

Tram Silvolde met pensioen in Zuid-Holland

23 februari 2012

REGIO – Deze week kregen we een reactie op Retrospectief, waarin we een foto lieten zien van een trammetje van de Gelderse Tranwegen (GTW). De heer Van de Zonneveld uit Loenen wist precies te vertellen wat er met exact deze stoomtram is gebeurd.

“Deze locomotief Nr. 13, genaamd De Silvolde, is rond 1900 in bedrijf genomen door de GTW. Na nog twee laatste zomers in 1957 en 1958, met ritten tussen Dieren en Doesburg, ging het oudje met pensioen en werd het verplaatst naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Helaas liep het bij het transport nogal wat schade op.”
Later is de tram verhuisd naar het Smalspoorlijnmuseum aan de oevers van het Valkenburge Meer, tussen Leiden en Katwijk. “De Silvolde is de laatste overgebleven smalspoorloc”, vertelt Van Sonneveld. “Er zijn er ongeveer tweehonderd van gemaakt door de firma Backer & Rueb. Tussen Hoorn en Medemblik rijdt hiervan nog een tram, maar die rijdt op breed spoor en is dus anders.”
Grappig detail aan de foto die we vorige week plaatsten, is dat de machinist speciaal voor de gelegenheid zijn plekje verliet. “De machinist hangt rechts uit de locomotief, maar deze werd links bediend”, weet Van de Zonneveld te vertellen, die van de Silvolde echt zijn hobby heeft gemaakt.
 

===

Bron onderstaand artikel Wikipedia

Het museumstoomtramstel, bestaande uit stoomloc 13, rijtuig AB 48 en goederenwagen GZ 41, bleef bewaard te Doetinchem en kwam in 1975 terecht in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. In 1996 verhuisde het stel naar het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem. Aldaar werd het geplaatst in een nieuw gebouwde remise naar voorbeeld van een deel van de Gemeente Elektrische Tram Arnhem (GETA). Curieus is dat het behouden rijtuig AB 48 ooit tussen Gendringen en Arnhem, Velperplein, heeft gereden. In 2000 werd het overgedragen aan het Nationaal Smalspoormuseum te Valkenburg (ZH) wegens plaatsgebrek in Arnhem.

De Geldersche Tramweg-Maatschappij (GTM) was de kern van het bedrijf, gevestigd te Doetinchem. De GTM (oorspronkelijk Gelderse Stoomtramweg Maatschappij; GSTM) werd opgericht op 2 maart 1881 en opende zijn eerste tramlijn Doetinchem – Dieren op 27 juni 1881. Deze lijn werd aan beide kanten verlengd, zodat in 1903 de lijn Velp – Dieren – Doetinchem – Terborg – Gendringen – Anholt met als eindpunt het spoorstation van de Duitse spoorwegen Isselburg-Anholt bestond. In 1926 werd de lijn nog verlengd van Velp naar Arnhem (alleen motortractie).

Op 15 maart 1915 werd ir. Hendrik Willem Sebbelee directeur van de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij. Op 7 december 1917 werd hij officieel benoemd tot directeur van de GWSM. President-commissaris van de Geldersche Tramwegmaatschappij was vanaf 1924 tot na de Tweede Wereldoorlog mr. J.P. Coops.

De laatste reizigerstrams reden op 15 mei 1949.

Het reizigersvervoer werd overgenomen door bussen.

Het overblijvende goederenvervoer naar de vele kleine industrieën in de Achterhoek werd in de jaren vijftig overgeheveld naar vrachtauto's. De laatste overgebleven tramlijn na 1953 was de stamlijn Doetinchem – Doesburg.

Bij het 75-jarige bestaan van deze lijn in 1956 werd voor het eerst een museumstoomtram ingezet. Hiermee werden in de zomer van 1956 succesvolle ritten gehouden, die in 1957 werden herhaald. De laatste personen- en goederentrams reden op 31 augustus 1957.

De stoomtram Doetinchem – Doesburg rijdt voor de laatste keer. Loc 13, rijtuig AB 48 en goederenwagen GZ 41 in het GTW-depot te Doetinchem; 31 augustus 1957. 

Stoomtramlocs 'Vrijland' en 'Silvolde' met daarachter een origineel stoomtramrijtuig, alle afkomstig van de Gelderse Tramwegen (GTW) en thans te bezichtigen in het Nationaal Smalspoormuseum te Katwijk.

Veel over de geschiedenis is te vinden in het Openbaar Vervoer Museum in Doetinchem (Stationsstraat 50). Naast een uitgebreide fotocollectie zijn ook veel artikelen uit die tijd zoals: uniformen, kniptangen, plaatsbewijzen en de administratie uit 1946 en 1947 te bezichtigen.

Het busbedrijf van de GTW ging later op in de Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM) en was vanaf 1999 onderdeel van Syntus. In december 2010 heeft Arriva het vervoer in de Achterhoek overgenomen.

===

SilvoldePediA
Ulftseweg 26
7064 BD Silvolde
tel. 0315-342600 of 06-2300 3204
E-mail: robbiew52@gmail.com